Rosa B n° 3 – Format Standard





Rosa B n° 3 – Format Standard

“(…) Within the realm of norms, graphics and graphic design have a special place. They are the medium of norms (norms are embodied in texts, signs, and formats), and they are themselves a norm. It is because we overlook this duality that we do not perceive the normative effect peculiar to graphics and graphic design. Panels and pictograms which organize the flow of urban traffic, our computer screens and interfaces, curves, pie-charts, graphs and diagrams, which are the instruments used for steering political decision-making, and the factors of economic diagnosis, ultra-formatted modules of argumentation for the Powerpoint: all so many graphic systems which have become transparent in our eyes because they appear to be «self-explanatory». Yet they are not neutral. They have a history, they are the outcome of complex interactions between people, systems of institutional logic, corporate strategies, and technological configurations. This is actually what makes our approach to them so difficult: they summon the artist and the graphic designer as much as the engineer and the economic decision-maker.(…)”

“(…) Au sein de l’empire des normes, le graphisme occupe une place singulière. Il est le support des normes (les normes sont incarnées dans des textes, des signes, des formats), et il est lui-même norme. C’est parce que nous oublions cette dualité que nous ne percevons pas l’effet normatif propre du graphisme. Panneaux et pictogrammes qui organisent le flux de la circulation urbaine, écrans et interfaces de nos ordinateurs, courbes, « camemberts », graphiques et diagrammes qui constituent les instruments de pilotage de la décision politique et les éléments du diagnostic économique, modules d’argumentation ultra – formatés du Power – point : autant de dispositifs graphiques qui sont devenus transparents à nos yeux parce qu’ils nous semblent « aller de soi ». Pourtant ils ne sont pas neutre. Ils ont une histoire, ils sont le fruit d’interactions complexes entre des acteurs, des logiques institutionnelles, des stratégies d’entreprises, des configurations technologiques. C’est même ce qui rend si difficile leur approche : ils convoquent l’artiste, le graphiste autant que l’ingénieur ou le décideur économique. (…)”

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